Czy HYBRYDA mi się opłaca?

Takie pytanie zadaje sobie wielu naszych klientów decydujących się na nową Toyotę.

Hybrydy Toyoty korzystając ze sprawdzonej technologii opracowywanej od ponad 25 lat wychodzą naprzeciw rosnącym cenom paliw o oczekiwaniom klientów. Hybryda Toyoty ma w swoim założeniu zminimalizować zużycie paliwa oraz emisje szkodliwych substancji.

Idealnym miejscem gdzie układ hybrydowy daje popis swoich umiejętności to miasto. Tam gdzie zwykłe silniki spalinowe mają największe spalanie, czyli w powolnym miejskim korku, nieustannie pracując na postoju przepalając paliwo niesłużące autu do poruszania się Hybryda Toyoty wykorzystuje silnik elektryczny eliminując pracę silnika spalinowego tam gdzie nie jest wymagany.

Zupełnie przeciwnie do aut z klasycznym układem napędowym, im większy korek tym mniejsze spalanie w przypadku Hybrydy. W momentach postoju oraz poruszania się z niskimi prędkościami auto napędzane jest wyłącznie przez silnik elektryczny zapewniając w tych momentach zerowe spalanie oraz kompletną ciszę w kabinie. Auto magazynuje energię elektryczną w momencie hamowania poprzez rekuperację energii oraz niemal każda praca silnika spalinowego powoduje ładowania baterii trakcyjnej. Także jadąc z większymi prędkościami auto przygotowuje się do wjechania do miasta z w pełni naładowaną baterią i tym samym oszczędzania paliwa.

Hybryda Toyoty podczas jazdy w warunkach miejskich i jeździe drogami krajowymi z niedużą prędkością potrafi aż do 80% trasy pokonać na samym prądzie.

Przejdźmy zatem do kosztów odpowiadając na pytanie czy hybryda się opłaca.

Weźmy na tapet Toyotę Yaris porównując wersję Comfort z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 1.5 z automatem. Dlaczego z automatem? Ponieważ żeby porównanie było „fair” musimy wziąć pod uwagę, że Hybryda zawsze występuje w standardzie z automatyczną skrzynią E-CVT.

Standardowy benzynowy Yaris Comfort z automatem kosztuje 80 900 złotych, a Hybryda 88 900zł. Różnica jest widoczna gołym okiem, lecz należy pamiętać, że decydując się na hybrydę dostajemy na wstępie tzw. Eko Bonus, czyli 1,5% rabatu na auto. Cena wyjściowa Hybrydy spada nam na 87 566 złotych.

Różnica w cenie wynosi 6.666 złotych.

Lecz hybryda posiada w standardzie wyższy poziom wyposażenia. Dodatkowo ponad wersję z silnikiem benzynowym w hybrydzie dostajemy automatyczną klimatyzację, funkcję podtrzymywania hamulca na postoju (auto-hold), który znacznie uprzyjemnia użytkowanie auta w warunkach miejskich, dodatkowo hybryda dodaje elektryczny hamulec ręczny, który zaciąga się automatycznie. Kolejnym dodatkiem jest podłokietnik w konsoli centralnej.

Także za wyższą ceną nie idzie tylko układ hybrydowy, lecz również wyższy standard wyposażenia zauważalnie podnoszący poziom komfortu podczas użytku miejskiego.

Przejdźmy zatem do kosztów paliwa czyli najważniejszej kwestii w przypadku hybrydy. Załóżmy średnie spalanie w mieście benzynowego Yarisa na poziomie 6,5 litra/100 km, jest to wynik realny do uzyskania przy spokojnej jeździe i umiarkowanym ruchu ulicznym, w takich samych warunkach Yaris hybrydowy będzie spalał w granicach 4 litrów na 100 kilometrów.

Przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 15,000 kilometrów oraz ceny benzyny na poziomie 7.50 zł, wydatki na paliwie będą przedstawiać się następująco:

Koszt przejechania 100 km Yaris benzynowy – 48 zł

Koszt przejechania 100 km Yaris Hybrydowy – 30 zł

Roczny koszt paliwa przy przebiegu 15,000 km:

Yaris benzynowy – 7,300 zł

Yaris Hybrydowy – 4,500 zł

Jest to niemal 3 tysiące różnicy w skali jednego roku, jeśli robimy większy roczny przebieg tym różnica będzie się zwiększać.

Zakładając użytkowanie auta przez 3 lata oszczędność na paliwie względem auta benzynowego będzie wynosiła 8400 złotych, co pozwala pokryć różnicę w cenie auta jednocześnie wychodząc na plus.

Dodatkowo warto dodać, że Hybryda Toyoty odzyskując energię podczas hamowania nie używa tarcz i klocków hamulcowych co drastycznie wydłuża interwał wymiany tych komponentów nawet do 150 tysięcy kilometrów!

Ponad to na terenie Wrocławia obowiązuje roczny karnet parkingowy dla aut hybrydowych w wysokości 100 zł, który pozwala po jego opłaceniu parkować Hybrydową Toyotą bez dodatkowych opłat nawet w ścisłym centrum, co przy obecnej cenie 7 złotych za godzinę parkowania jest oczywistą oszczędnością niedostępną dla aut czysto spalinowych.

Ponad 70% klientów w naszym salonie Toyota Wrocław-Długołęka wybiera właśnie auta z napędem hybrydowym. Nasz Best Seller – RAV4 aż w 80% znajduje klientów właśnie jako hybryda.

Zatem śmiało można stwierdzić, że tak.
Hybryda się opłaca. Wyższą cenę rekompensuje lepsze wyposażenie seryjne potęgujące komfort użytkowania, cisza wynikająca z pracy na silniku elektrycznym oraz znacząca redukcja kosztów paliwa, serwisu hamulców oraz parkowania w mieście. Poza tym aż ¾ klientów nie może się mylić, prawda?