Rząd obniżył akcyzę na samochody hybrydowe. Ile zyskamy?

W końcu się doczekaliśmy! Po wielu latach obecności samochodów hybrydowych na rodzimym rynku, jak również rosnącej popularności aut w pełni elektrycznych, najwyraźniej korzyści płynące z ich obecności na naszych drogach zostały dostrzeżone również przez rządzących. I nawet jeśli to tylko kwestia swoistej klimatycznej mody, to i tak jest się z czego cieszyć, tym bardziej że zapowiedziane zmiany są szczególnie ważne dla klientów Toyoty. O jakich ulgach mowa konkretnie postaramy się po krótce wyjaśnić poniżej.

Od 1 stycznia 2020 roku obniżeniu ulegnie podatek akcyzowy na samochody o napędzie alternatywnym dla tradycyjnych silników spalinowych. Zmiana ta jest o tyle istotna, że obowiązujące dotychczas dwie stawki podatku nie były w żaden sposób zależne od typu zastosowanego silnika, a jedynie od jego pojemności. I tak, aktualnie obowiązujące stawki „akcyzy” wynoszą odpowiednio 3,1 % wartości pojazdu dla samochodów z silnikami do 2000 cm3 pojemności i 18, 6 % dla aut o pojemności skokowej silnika powyżej tej wartości. Już niebawem jednak za sprawą nowelizacji tzw. ustawy akcyzowej wartości te zostaną zróżnicowane według kryterium typu napędu zastosowanego w pojeździe. Korzystne zmiany dotyczyć będą nie tylko samochodów hybrydowych, ale również aut w pełni elektrycznych.

Zgodnie z nowymi uregulowaniami stawki na „tradycyjne” samochody hybrydowe zostaną obniżone o połowę, a więc wyniosą odpowiednio 1,55 % dla aut z motorem o pojemności do 2000 cm3 oraz 9,3 % dla samochodów z większymi silnikami. Jeszcze dalej idące obniżki dotyczyć będą aut hybrydowych w technologii „plug in” (ładowanych z gniazdka sieci elektrycznej), przy czym tu przewidziane zostały pewne ograniczenia czasowe, wobec czego auta wyposażone w ten właśnie typ napędu i pojemności silnika do 2000 cm3 zgodnie z planowanymi zmianami na razie tylko do roku 2021 będą całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego, a stawka dla aut o pojemności powyżej 2000 cm3 pozostanie tożsama z tą dla tradycyjnych hybryd. Największe ulgi przewidziane zostały natomiast dla samochodów elektrycznych, które mają zostać całkowicie zwolnione z akcyzy. Trzeba przyznać, że brzmi zachęcająco! Jak jednak zaproponowane zmiany wpłynął na ceny samochodów w salonach? Tu z pomocą przyszłym posiadaczom hybryd przyjdą pracownicy Toyota Dobrygowski! Należy bowiem pamiętać, że akcyza obniżona jest od ceny zaproponowanej przez importera, a nie od „gotowego produktu” w salonie, w związku z czym obliczenia lepiej pozostawić specjalistom.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych* 43 % respondentów wskazuje, że w ciągu najbliższych trzech lat planuje kupić samochód, natomiast 2 % deklaruj, że takiego zakupu dokona na pewno, z czego aż 34 % osób zainteresowanych zakupem stawia właśnie na napęd hybrydowy! Optymistyczne nastroje studzą jednak nieco eko pesymiści wskazując, że udział hybryd w skali całego polskiego rynku nadal jest stosunkowo niewielki, jednak tendencja wzrostowa w zakresie zainteresowania tym rodzajem napędu jest niezaprzeczalna i już niebawem powinniśmy się o tym przekonać na własne oczy obserwując ulice w naszym kraju.

A jeśli hybryda to tylko Toyota! I nie są to jedynie puste slogany. Toyota od wielu lat wiedzie bowiem prym właśnie na polu rozwoju tej technologii. Warto przypomnieć, że przygodę z hybrydą na wielką skalę marka rozpoczęła już w 1997 roku za sprawą modelu Prius – pierwszego seryjnie produkowanego samochodu hybrydowego, którego